tisdag 4 oktober 2016

Konstmuseet i Borås

Jag och några kurskamrater tillbringade en eftermiddag på konstmuseet i Borås. Jag måste erkänna att jag inte hade så väldigt höga förväntningar. Jag undrade hur en konstutställning skulle kunna fånga ett barns intresse och undrade hur man skulle kunna föra ett samtal kring en tavla. Jag hade väldigt fel! Jag blev positivt överraskad över det vi hittade där. Det var så mycket som fångade upp mig, och jag tror absolut att det fanns gott om saker som skulle fånga upp barnens intresse också som skulle bidra till spännande och lärorika samtal.



Ernst Billgren hade vi alla hört talas om, men Wilhelm Von Kröckert var ett namn vi aldrig hade hört. Efter vi hade gått runt ett tag och konstaterat att dessa två män hade ganska lika stil upptäckte vi att det var i själva verket samma man som hade målat men att Ernst Billgren hade bytt namn till Wilhelm Von Kröckert. Detta visar att det är viktigt att göra lite bakgrunds forskning innan man går in på en utställning så man vet vad det är man tittar på! Med detta sagt så var det en otroligt fin utställning, väldigt färgrik och många av konstverken tålde att titta på en lång stund. De var så rika i detalj och det fanns mycket att diskutera. Det fanns traditionella målningar, skulpturer, konstverk i 3D och till och med levande konst i form av ett akvarium med fiskar. Det var två konstverk som jag fastnade mycket för och jag skulle kunna tro att det var konstverk som barn också hade fastnat för.


Det var så mycket att titta på i denna tavlan. Så många olika figurer och saker som hände, plötsligt upptäckte man någonting nytt som man hade inte sett från början. Ju närmare man kom till tavlan, desto mer upptäckte man. Man skulle kunna föra långa diskussioner med barn om vad det var de tittade på. Vilken del av tavlan som tilltalade de mest, vad är det som händer i tavlan? Hur många olika typer av djur finns det? Vad är det för årstid i bilden?

En annan utställning som alla vi fyra i gruppen som besökte utställnigen den dag, fastande extra mycket för, var en samling av konsteverk i ett litet rum. Det var mörkt, enda ljuspunkter kom från tavlorna på väggen. Det fanns sex olika konstverk, alla föreställde samma rum, trodde vi, fast möblerat olika. I tavlan fanns det ett fönster och vyn genom detta fönster var detsamma i alla bilder men årstiden var olika och det som utspelade sig i rummet var annorlunda. Svårt att beskriva med ord, men väldigt effektfullt. Vi stannade där inne länge och diskuterade. Alla vi hade olika uppfattningar av vad det var vi tittade på. Jag trodde bestämt att det var samma rum, men från olika tider i historian. En annan i gruppen trodde att det var olika lägenheter i samma hus som hade en liknande vy från fönstret.



Fyra av konstverken i mer detalj

Jag tror att det är mycket sannolik att en barngrupp skulle vara lika fundersamt och intresserat i detta som vi var. Varenda "fönster" man tittade in i var som att titta i en annan värld. Vad hade hänt? Varför såg det ut som det gjorde? Var det samma lägenhet? Vem bodde där? Många intressanta diskussioner kunde ta plats kring dessa tavlor. Det gäller som pedagog att ta tillvara på alla dessa funderingar och frågor. Att barnen får veta att alla deras olika uppfattningar är giltiga, det finns inget rätt eller fel. Hur man tolkar en konstverk är individuellt, vi pedagoger har inte svaret, men vi kan aktivt delta i dessa funderingar och bidra med våra egna, men det är viktigt att poängtera att vi också har lika många funderingar som de har. Alla betraktar konsteverken på lika villkor. Någonting som barnen kanske inte ofta upplever med sina pedagoger från förskolan. Barnen kanske upplever att sina lärare oftast har det "rätta svaret" på sina frågor, eller kan ta reda på svaret. När det gäller dessa olika konstverk på konstmuseet, så kan vi inte kommer med så många konkreta svar. Vi kan säga vad konstnären heter, och vad tavlan heter. Men hur konstnären har tänkt, kan inte vi svara på.

Vissa av bilderna var lekfulla och roliga, andra gav en mer dyster känsla av uppgivenhet och nedstämdehet. Här har man en intressant ingång till att prata med barnen om känslor och hur de upplevde de oliks tavlorna. Vad är det i bilden som ger dem en känsla av glädje? Eller varför ser bilden tråkig eller ledsam ut? Att samtala kring sina känslor med fokus på en konstverk är någonting som jag inte tror många barn har fått möjligheten att göra. Det skulle vara väldigt intressant att få höra hur en barngrupp upplevde dessa tavlor och vilka vändningar diskussionen skulle ta. Förmodligen skulle man komma in på många intressanta och spännande sidospår, eftersom bilderna var så innehållsrika och annorlunda från varandra.

Att arbete på detta sättet, att introducera barn i förskolan för konstverk som man hittar på en museum styrks av våran Läroplan för förskolan (Lpfö 98, rev. 2010). Här står det att "förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa." Det är precis vad vi gör genom att ta med en barngrupp till ett museum där de kan betrakta och samtala kring olika konstverk (Lpfö 98, rev. 2010, s. 10). Det står också att "förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöka förstå andras perspektiv". Igen, genom att samtala med barnen om vad de upplever och hur de tolkar bilderna, ger vi dem chansen att sätta ord på sina egna tankar och ger dem möjlighet att lyssna på vad andra tycker och tänker om samma konstverk. Alla har förmodligen lite olika uppfattningar och då lär sig barnen att allas åsikter ska lyssnas på och respekteras, att det finns inget som är rätt eller fel. Alla åsikter är likvärdiga.


Referens:

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev, utg.] (2010). Stockholm: Skolverket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar