lördag 22 oktober 2016

Bild workshop 2 - eget paper och paper maché.

Detta inlägg berör kursmålet:

Självständigt formulera mål, planera, leda, genomföra, utvärdera och dokumentera och kritisk granska ett tematisk arbete där de estetiska arbetsformerna används för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden.

Denna halvdag var det fokus på paper maché och tillverkning av eget papper. Att göra nytt från gammalt och med lite och billiga resurser var temat för dagen. Med tanke på den lilla budget många förskolor har så är denna aktivitet någonting som ligger rätt i tiden. Att återvinna saker som skulle annars slänga är någonting som är viktigt att prata med barnen i förskolan om. Man måste inte alltid använda dyra pysselmaterial när man skapar nytt. Man kan skapa nytt från gammalt, och det är oftast lika kul, om inte ännu roligare. Att se vilka roliga saker man kan skapa från ett material så vardagligt som gamla tidningar eller pappersrester från en papperstugg. Barnen får en djupare förståelse för vilken påverkan vi människor har på våran omvärld, och hur vi, som individer kan minska på denna påverkan genom att använda oss av en material som annars skulle slängas. I Läroplanen för förskolan (Lpfö 98, rev. 2010 s. 10) står det att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra.

Sådana aktiviteter är utvecklande på många plan. Språkligt, genom att barnen möter nya ord, vokabulär och uttryck. Jag lärde mig till exempel att ramen som man använder i papperstillverkning kallas för en guska ram. Att man "guska" pappret. Barnen samtalar med varandra, pratar om vad de gör, lyssna och ger instruktioner och förklaringar. I Lpfö 98 (rev. 2010, s. 10) står det att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap. Det är precis vad barnen skulle få om de fick möjligheten att möta dessa material och tekniker som omfattas av paper maché och pappertillverkning.


Tillverkning av eget papper:




Tidningar klipptes ner i en stor låda med vatten. Det behövdes många tidningar. Var noggrann med att ta bort alla häftklammer.

Tidningar mixades ner i vattnet med hjälp av en stavmixer, barnen ska inte använder denna maskin. En vuxen måste ansvarar för denna delen. Sedan tillsatt vi röd och blå färg i pappersmassan.
Använd en guska ram. Sänk ner den i röran och lyft den långsamt upp mot ytan. För tjockare papper börjar att lyfta upp den långt under ytan. För tunnare papper lyfter man den mot ytan närmare ytan. Olika mängder av pappermassa fastnar ovanpå guska ramen på så sätt. Tilta ramen lite grann, låt överflödigt vattnet rinna av. Lägg en ullfilt eller en tidning ovanpå pappersmassan och vänd den upp och ner på. Torka bort lite av vattnet med en pappersbit innan man lyfter bort ramen. Pappersmassan ligger då kvar på underlägget.
Nu kan man göra pappret ännu mer personligt genom att använda stämplar, glitter, snören, naturmaterial och andra små saker man hittar!

Nu är det bara att vänta tills den har torkat, så har man en ny pappersbit. Det kan ta några dagar.

Tillverkning av paper maché:

Tuggat papper från en papperstugg är ett lämpligt material för att arbeta med paper maché. Gratis material! Fyll en lite plast mugg hälften full med vatten, tillsätt papper, mixa med en stavmixer (en vuxen!) men inte för slät, det måste vara kvar lite motstånd. Lite grötaktigt. Tillsatt lite tapetlim. Om konsistensen känns fel, prövar sig fram genom att tillsätta mer vatten, lim eller papper. Här får barnen verkligen arbeta med sina händer och gegga! Men det är inte säkert att alla barn känner sig bekväma med att arbeta så mycket med händerna, de kan vara med i den mån de vill. Inget tvång, genom att se andra barn göra det de själv inte känner sig bekväma med, så kan det inspirera dem att ge det ett försök. Ta ut en del av pappersmassan, lägg i en tygbit och pressa ut en del av vattnet. Nu kan man arbeta med händerna för att forma den som man vill.

Jag tillsatte röd färg och formade en hjärta.


Det är värt att nämna att pappersmassan som blir över INTE skall spolas ner i slasken. Spolar ner den i toaletten istället. Annars blir det stopp! Stavmixern ska bara användas av en vuxen och kontakten ska omedelbart dras ut efter användning.

Det var en väldigt givande eftermiddag. Jag hade aldrig gjort eget papper förut och bara kommit i kontakt med paper maché många år tidigare som barn när jag klistrade tidningsbitar på en ballong. Enligt Mats [1] så är det inte vad riktigt paper maché är! Jag kan lätt se att barnen i förskolan och skolan verkligen skulle trivas med att jobba med detta. Man får använda sina händer mycket, det är svårt att få det "fel" nästan allt kan räddas och det är inte med ett material som vi pedagoger känner att vi måste begränsa användningen av. Vi kan slappna av lite extra och låta barnen gå loss med papper, lim och vatten! Om förskolan inte har en guska ram, så kan den lätt tillverkas genom att spika ihop en enkel ram utav träbitar och sedan en bit myggnät fäst ovanpå.

Referens:

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev, utg.] (2010). Stockholm: Skolverket

[1] Mats Andersson, Bild workshop 2, Högskolan i Borås. 2016-10-22

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar