tisdag 10 maj 2016

Introduktion till didaktik

Hej!

Detta är mitt första inlägg i bloggen! Spännande! Känns lite ovant eftersom detta är första gången jag skriver i en blogg. Men det känns väldigt aktuellt med tanke på hur digitaliserad världen blir och hur mycket datorer och sociala medier som används i omvärlden och nu i förskolans värld. Många förskolor använder sig av olika bloggar och websidor för att dokumentera. Användningen av dessa verktyg kommer snarare att öka än minska i framtiden. Det gäller att vara ett steg före! Att känna sig bekväm med att använda bloggar, hemsidor och andra verktyg på datorn är en viktig kunskap att ha med sig från förskollärarutbildningen.

Jag läser förskollärarutbildningen på Högskolan i Borås och läser nu min sjätte termin av sju. Så vi är snart i mål! Under utbildningen har jag haft studieuppehåll och fått mitt tredje barn. Denna tiden hemma har gett mig tid att reflektera över mitt yrkesval och det känns mer rätt nu än någonsin. Nu ser jag väldigt mycket fram emot att komma ut i arbetslivet och använda alla mina kunskaper på "riktigt". Samtidigt är det är lite skrämmande att veta att snart börjat livets nästa kapitel! Framtiden är fylld av ovisshet och äventyr, men det är det som gör livet spännande!

Kursen som vi läser nu heter Didaktik, estetiska lärprocesser och barns meningsskapande i språk, kommunikation och matematik. Kursen ser ut att vara mycket kreativ och vi har stora ramar att arbeta inom, med utrymme att uttrycka oss själva. Jag kanske inte ser mig själv som en väldigt kreativ person, men mitt intresse för det är stort och det ska blir spännande att utmana mig själv och förhoppningsvis få mer självförtroende. Vanligtvis är jag den som gillar att ha kontroll och koll på det mesta, att kunna släppa på detta lite under terminens gång kommer att bli min stora utmaning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar