onsdag 11 maj 2016

Bild föreläsning - estetiska lärprocesser


På denna föreläsning berättade Mats Andersson [1] om vart ordet estetik ursprungligen kommer ifrån. Det kommer från det grekiska språket och kan översättas till det sinnliga eller det vi kan uppfatta med våra sinnen. När vi pratar om begreppet "estetiska lärprocesser" så utgår vi ifrån ett helhetsperspektiv av människan. Där alla sinnen uppfattas som lika viktiga. Det vill säga hörsel, känsel, syn, doft och smak. Man utforskar och lär sig genom hela kroppen, och genom alla sinnen. Hur vi lägger upp verksamheten i förskolan är avgörande för att kunna erbjuda barnen en meningsfull vistelse i förskolan. Vad ska vi erbjuda för material? Vad erbjuder vi för miljöer? Vad har vi för förhållningssätt som pedagoger? Man måste ständigt reflektera över sitt arbete och sitt sätt att förhålla sig till estetiska lärprocesser. Vill jag vara den tillåtande, lyhörd och uppmuntrande pedagog, eller den pedagog som oftast säger "stopp" och "nej"? Jag vet vilken jag vill vara! Jag vill kunna visa barnen glädjen i utforskande och experimenterande. Att ingenting blir fel, allt är tillåtet och att tillsammans är vi på en spännande resa mot lärande och kunskap. På ett lustfyllt sätt.

Enligt läroplanen för förskolan (Lpfö 98, rev 2010, s. 7) står det att förskolans uppdrag är att barnen "ska få hjälp att känna tilltro till sin egen förmåga och tänka själva, handla, röra sig och lära sig. dvs. bilda sig utifrån olika aspekter såsom intellektuella, språkliga, etiska, praktiska, sinnliga och estetiska". Genom att arbeta utifrån olika tematisk arbete kan man erbjuda barnen flera olika estetiska lärprocesser inom bild, musik, textil och bild till exempel. Lärande genom alla sinnen.

Mats Andersson [1] förklarade hur man kan få med estetiska lärprocesser i nästan allt man gör i förskolan. Om ett barn försöker att klättra uppför en rutschkana, ska den stoppas från att göra detta? Vad är det barnet lära sig genom att prova detta? Barnet lär sig att det är brant, att det är svårare att klättra upp än det är att åka ner. Det tar längre tid att klättar upp än det ta att åka ner. Rutschkanan ser glansig och halkigt ut. Om det är isigt, då är det nästan omöjligt att ta sig upp! Om barnet kastar sand och löv på rutschkana och sedan åker ner, vad händer med allt sand och alla löv då? Hur låter det när jag åker över sand och grus? Vad händer om något annat barn åker ner medan jag klättra upp?! Det är estetisk lärprocess där barnet använder sig utav flera olika sinnen. Hörsel, känsel och synen. Som pedagog ska man ta ett steg tillbaka ibland och se lite mer. Vad var det som hände här? Är detta en lärande situation? Man ska inte vara så snabb att alltid ingripa i situationer som kan uppfattas som lite farliga eller lite förbjudet. Det är oftast då barnen lär sig mest och har mest roligt!

 

Referens:

[1] Mats Andersson. Estetiska lärprocesser, Högskolan i Borås. 2016-05-02



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar