Detta inlägg berör kursmålet:
Självständigt formulera mål, planera, leda, genomföra, utvärdera och dokumentera och kritisk granska ett tematisk arbete där de estetiska arbetsformerna används för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden.
I den första drama workshop ingick en föreläsning om drama pedagogik och sedan ett grupparbete. Men vad betyder ordet "drama"? Enligt Fihn [1] kommer ordet från antiken, det grekiska språket och betyder "en styrd lek". Läroplanen för förskolan (Lpfö 98, rev. 2010, s. 10) beskriver hur förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama". Ett tydligt mål och förklaring till varför det är viktigt att vi använder oss av flera olika estetriska lärprocesser inom förskolan.
I smågrupper skulle vi, utifrån en vald bok, skapar en dramapedagogisk övning som skulle kunna användas i en barngrupp. I pedagogik används drama för att redovisa, visa upp eller åskadligöra någonting. Barnen ska få chansen att lära sig någonting genom drama. Drama är en "färskvara". Det är någonting som sker här och nu, efteråt finns det ingenting konkret kvar. Alla föreställningar eller uppvisningar är unika beroende på publiken och inte minst själva skådespelarna. Att arbeta med drama i förskolan kräver att man som pedagog har ett lekfullt förhållningssätt. Man ska vara anpassningsbar, tillåtande, inte bedömande, man ska se och lyssna och ha förmågan att kunna hoppa in och ur handlingen med olika roller. Men som Fihn [1] sade, man måste som pedagog ha ett ben stadigt. Hon menar att man måste kunna vara kvar i verkligheten för att kunna visa barnen att man "ser dem". Att ingenting farligt kommer att hända, utan att hon ser vad som pågår i gruppen. Om barnen ska blunda en stund i en lek eller övning, då kan inte läraren också blunda. Läraren måste alltid ha ett ben kvar i nuet.
Vid slutet av denna workshop blev vi uppdelade i små grupper om tre eller fyra. Vi fick då välja en bok från en vagn av böcker som hade presenterats kort till oss allihopa. Våran grupp valde denna boken:
Det är en bok som handlar om flera olika påhittade djur. En dubbel sida för varje djur och en beskrivning av det djuret. Vi tyckte att boken skulle tilltala en barngrupp eftersom djuren såg väldigt roliga ut och hade egenskaper som väckte olika känslor. Vissa var lite småtokiga och knasiga, andra var lite mörkare. Vi kände att boken skulle kunna användas på ett sätt att prata och dramatisera olika känslor som barn kan uppleva. Glädje, ensamhet, skam, blyghet och ilska till exempel. Vi valde detta djuret för att skapa våran pedagogiska dramaövning kring:
Ett glatt djur som vi kunde använda för att prata om känslan glädje och hur det känns att vara glad. När man arbetar med drama ska man använda sig av och följa ett dramaförlopp och vara medveten om hur man ska leda en dramaövning.
Referenser:
[1] Gunilla Fihn. Dramaworkshop 1, Högskolan i Borås 2016-12-04Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev, utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar