tisdag 1 november 2016

Utvecklingen av mitt didaktisk material

Jag har haft så många olika tankar angående min didaktisk material att det har varit svårt för mig att bestämma åt vilket håll jag ville. Men efter att ha hört att förskoleklassen jag skulle befinner mig i under min VFU arbetade mycket kring språk och fonologisk medvetenhet, bestämde jag mig att använda detta som grund för min didaktisk material. Rim, ramsor, att lyssna på ord, att höra olika bokstäver i ord och om stavelser och ord längd.

Jag läste många olika bloggar på nätet, kollade på pintrest, läste olika forum på nätet och tittade genom många olika facebook grupper. Det fanns så många intressanta idéer om hur andra har arbetat i förskolan med språk och fonologisk medvetenhet. Det försvårade nästan för mig att se så många olika förslag på så många olika saker. Men samtidigt var det ett väldigt rolig och givande sätt att kunna se hur andra hade gjort, och jag reflekterade mycket. Kan man göra på andra sätt eller kan man använder detta material på ett annat sätt? Jag skrev ner många olika idéer jag hade under tiden jag läste och utforskade fonologisk medventehet i förskolan. Både från böcker, men mest från nätet.

Tillslut bestämde jag mig för att skapa olika kort som skulle kunna användas på många olika sätt. Korten skulle då finnas i "Hannahs hemliga låda". Ett sätt att skapa lite spänning och magi kring innehållet i lådan. Jag skrev ut bilder från en websida som heter www.folkhalsan.se. Det var en otroligt bra hemsida som jag hade väldigt mycket nytta ifrån. Fina klara bilder som jag tyckte passade min uppgift väldigt bra. Jag valde ut de bilder jag ville använda och kopierade in dem i ett Word dokument på datorn. Sedan skrev jag ut alla bilder hos en professionell kopierings firma för jag ville att bilderna skulle vara av hög kvalité. Sedan började det långa jobbet av att skapa alla kort. Det tog väldigt lång tid, många timmar spenderade jag med att klippa ut och laminera och rita på korten. Men jag ville att materialet som jag skapade skulle hålla i en lång tid och kunna återanvändas av mig i framtiden i andra barngrupper. Jag ville erbjuda barnen ett material som var av hög kvalité som jag kände mig stolt över.



Under tiden jag skapade detta material så gick tankarna genom huvudet. På vilka olika sätt skulle detta kunna användas i en barngrupp av 25st 6 åringar? Ska de jobba en och en? Parvis? Gruppvis? Helklass? Alla dessa funderingar jag hade var innan jag hade varit ute på mina VFU fältdagar. Jag trodde att jag skulle använda materialet i grupper om fyra. Att jag skulle ta ut dessa barn från gruppen och sitta själv tillsammans med dem. Efter jag hade varit ute på mina tre stycken fältdagar så hade jag ändrat mig totalt. Detta sätt att arbeta med små grupper barn kanske fungerar i förskolan, men jag upptäckte att detta sätt att arbeta med barn fungerar inte på samma sätt i en förskoleklass. Åtminstone inte där jag var på min VFU. Arbetspass hade de två gånger om dagen. Skoldagen började kl. 08 och slutade kl. 12. Däremellan var det fasta tidspunkterna som skulle hållas. Först var det samling, sedan ett arbetspass, sedan frilek och högläsning och efter det utelek. Sedan åt barnen lunch 10:30. Sedan var det ett arbetspass till, avslutning och hemgång för de barn som åkte hem och fritids för de barn som gick på fritids.

Mina aktiviteter skulle passa in där det var planerade arbetspass i gruppen. När det är ett arbetspass märkte jag hur hela gruppen satt på mattan framför tavlan, i en ring på mattan eller vid borden som fanns i klassrummet och arbetade med samma uppgift. Det fungerar inte att en pedagog tar ut fyra barn och gör någonting annat med de barnen. Om jag var den ansvariga läraren för klassen skulle det aldrig fungera att jag själv skulle gått iväg med fyra barn och lämnat resten av gruppen. Då insåg jag att jag skulle behöva tänka om hur jag skulle använda mitt didaktiska material i gruppen. Det kändes då mest lämpligt att försöka hittat ett sätt att arbeta med det i helklass runt mattan. Att vi tillsammans jobbade med materialet, allihopa samtidigt. Det kändes väldigt roligt att kunna göra detta och jag tror att det är ett mer utvecklande och realistisk sätt att arbeta i en förskoleklass. Givande att barnen lär sig av varandra. De hör vad andra säger och tar del av deras tankar och funderingar. En mycket lärorik miljö för alla barnen att befinna sig in.

Jag har tillverkat fyra uppsättningar kort som är tänkt att utveckla barnens fonologiska medvetenhet. Det är mitt mål. De röda korten handlar om antal stavelser i ett ord. De gröna korten handlar om att kunna höra vilka ord som är längst. De lila korten handlar om vilken bokstav ett ord börjar på och de blåa korten handlar om vilken bokstav ett ord slutar på.



Detta material har jag nu, efter mina fältdagar i förskoleklassen, bestämde jag att vara i helklass. Barnen sitter på mattan och jag delar in dem i par. Så att de jobbar ihop med den som de sitter bredvid. Om jag skulle använder mig av detta materialet flera gånger så skulle jag göra om gruppen, så att man inte alltid arbetar ihop med samma barn. Barnen har bestämda platser på mattan så det skulle innebära att man alltid arbetade ihop med den man satt bredvid. Det skulle inte vara så mycket variation i vem man arbetade tillsammans med. Varje par få ett kort och ett gem. Vi ska arbeta med de olika färgade korten var för sig. En utveckling av detta skulle kunna vara att efter barnen hade fått arbeta med alla olika korten skulle man kunna lägga fram dem i mitten av ringen, upp och ner och välja ett barn som får välja vilken kort uppsättningen som vi skulle jobbar med. Men nu i början när alla dessa kort är nya för barnen vill jag kunna styra lite mer genom att själv välja i vilken ordning vi arbetar med korten.

Jag har skapat en längre och mer omfattande aktivitet kring rim och ramsor också. I denna aktivitet få jag med flera av de estetiska lärprocesser. Musik, bild och drama. Jag ska läser boken "Ville val och de andra - Djurramsor från A till Ö" för hela gruppen.



Boken ska vara en introduktion till rim och utgångspunkten för min aktivitet. Det är en bok som jag har sett på flera förskolor och en bok mina egna barn har tyckt om väldigt mycket. Jag känner mig trygg med boken och dess rim eftersom jag har läst den väldigt många gånger! Det är viktigt att man är bekant med en ramsa innan man läser den för barnen så man kan rytmen i den. Efter läsningen av boken ska jag föra en kort diskussion kring rim och vad det betyder att ord rimmar med varandra. Jag har valt tre ramsor från boken som vi ska sedan arbetar vidare med i gruppen. Dessa ramsor ska jag läser några gånger till, så barnen kan bekantar sig med dem. Ramsorna i boken kan till och med sjungas till melodin av "Blinka lilla stjärna". Jag ska lära ut dessa ramsor och sjunga de tillsammans med barnen. En melodi som jag tror att alla barn känner till sedan tidigare. Barngruppen ska sedan delas upp så att de arbetar parvis för resten av aktiviteten. Alla par ska få varsin ramsa att arbeta med. En av de tre som vi sjöng. Elof Ekorre, Hugo Hund eller Ivar Igelkott. Barnen ska sedan måla bilder från sin ramsa för att sedan använda i en teater som ska spelas i med Ipaden. Jag är lite osäkert hur lång tid denna aktivitet kommer att ta, så jag ska börjar med den redan under första veckan.





Sedan tillverkade jag ett rimspel som skulle kunna används som en fortsättning av arbetet med rim. Korten och boken ska också intriduceras i "Hannahs hemliga lådan". Gruppen består av 25 barn, jag tillverkade 29 par rimkort.


Denna aktivitet har jag redan klart för mig hur jag skulle vilja använda i gruppen och efter mina fältdagar såg jag att det skulle fungera alldeles utmärkt i gruppen. Den var ett spel som hela gruppen kunde spela samtidigt sittandes på golvet i en ring på mattan. Deras sätt att arbeta mycket på golvet, klassvis passade denna aktivitet mycket väl.

Först ska jag introducera aktiviteten genom att läser upp ord i grupper om tre och barnen ska lyssna efter vilka två ord som rimmar med varandra. Sedan ska jag se om barnen kan rimma med nonsensord, jag ska ge dem ett ord, till exempel "sill" och se om de kan hitta på andra ord, både riktiga ord men också nonsensord.

Efter introduktionen till rimmande ord ska jag dela ut en pusselbit till alla barn i ringen. Så om rim paret var "tand" och "hand", får barnet kortet med en tand på bara. Alla de andra pusselbitshalvor ska läggas i mitten av ringen. Ett barn (utvalt av mig) börjar genom att gå in till mitten av ringen och så vänder dem ett kort. Säg vad det är på kortet och visar alla andra barn i ringen. Om ett barn i ringen ser att kortet som visas i mitten av ringen är den andra halva av deras kort säger dem "ja!" Barnet i mitten ger detta barnet kortet och så är det deras tur att vända på ett kort i mitten. Det ska bli väldigt spännande att se hur detta spel fungerar i gruppen. Jag tror att det kommer att tas väl emot.

Sedan kan dessa kort användas på flera olika sätt. Barnen skulle kunna jobba enskilt eller parvis med alla kort. Lägg ut ena halvan på golvet och sedan para i hop korten de har kvar i handen med dem på golvet. Det skulle kunna användas som ett rimmemory. Det skulle kunna vara en rimskattjakt i klassrummet eller utomhus. Alla barn får en halva och de ska letar efter den andra halva av deras rim kort. Det är ett väldigt flexibel material som har många olika användningsområden. Det var därför jag var så noga med att göra korten på ett bra och noggrant sätt och på ett sätt som skulle hålla länge och som skulle även kunna användas utomhus.

Just nu innan, känns det som jag har väldigt höga ambitioner och jag undrar om jag kommer att hinna med allt som jag har skapat och planerat. Jag ska börja med min längre didaktiska aktivitet med Ville Val och se under VFUn's gång, vad tiden kommer att räcka till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar