fredag 23 september 2016

Drivhuset - idégenering didaktisk material


Denna workshop skulle ge oss idéer om hur vi skulle kunna tänka när vi utformar vårt didaktiska material. Genom att känna oss själva bättre, hur vi tänker och tycker och värdesätter saker skulle det vara lättare för oss att skapa ett bra, genomtänkt och givande didaktisk material. Som Ingrid Nyman [1] sa "vi behöver inte uppfinna hjulet igen". Att komma på en helt ny sak är inte hur lätt som helst, det kan tar åratal att uppfinna någonting helt från grunden. Det gäller att ta någonting som finns, se på det på ett annat sätt och göra små förändringar. På så sätt har vi skapat någonting unik.

Idéer kan komma från vad som helst, oftast kommer de bästa idéerna från vårt eget intresseområde och kunskapsområde. Så det lönar sig att koncentrera sig på att skapa ett didaktisk material som rör ett områden av lärande som man själv har ett intresse i, någonting som man brinner för. Ingrid tipsade oss om att göra en omvärldsanalys. Vad är trendigt eller populärt just nu? Vad är intressant? Vad är efterfrågat? Vad behövs? Vad kan man själv? Vad har jag tillgång till? Hur är min egna kompetens? Att svara på dessa frågor kan hjälpa en när man utformar ett nytt didaktisk material. Sedan måste man ställa sig själv de didaktiska frågorna.
  • Vad?
  • Hur?
  • Varför?
  • För vem?
  • När?
Om man kan svara adekvat på alla dessa frågor, så han man med största sannolikhet utformat en bra didaktisk material. Denna workshop gav mig förtroende för mig själv, att jag skulle kunna skapa ett didaktisk material som speglar mig själv och mina egna intressen och erfarenheter. Just nu har jag väldigt svårt att begränsa mig och svårt att bestämma i vilken riktning jag ska. En dag så vill jag skapa ett didaktisk material som kretsar kring språk, sedan är jag intresserad av att få med AKK och TAKK. Nästa dag känner jag för att skapa ett material som har med musik att göra, sedan dagen efter gillar jag tanken med ute matematik och något material kring det. Nu känner jag lite press att bestämma mig för ett område, förhoppningsvis kan mina fältdagar hjälpa mig på vägen. Fast jag hade hoppats på att ha en ide innan, som fältdagarna kunde hjälpa mig att utveckla.


Referens:

[1] Ingrid Nyman. Drivhuset - idégenering didaktisk material, Högskolan i Borås 2016-09-23

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar